به گزارش اکوایران، حمله مرگبار حزب‌الله به پایگاه نظامی اسرائیلی در عمق اراضی اشغالی برای این رژیم چالش بزرگی به وجود آورده است، زیرا تل‌آویو علی‌رغم اینکه کمپین بمباران گسترده و عملیات زمینی علیه این حزب‌الله آغاز کرده، همچنان در تلاش بوده تا تهدید این گروه را خنثی کند.

به نوشته سی‌ان‌ان، این حمله از جنوب لبنان آغاز شد و یک پهپاد توانست بدون اینکه توسط سیستم‌های دفاع هوایی اسرائیل شناسایی شود، به منطقه نفوذ کرده و پایگاه تیپ گولانی که حدود ۴۰ مایلی عمق اراضی اشغالی قرار دارد را هدف قرار دهد. این حمله در روز یکشنبه و بلافاصله بعد از ساعت ۷ عصر انجام گرفت و در حالی که ارتش هیچ جزئیاتی در مورد محل وقوع حمله منتشر نکرده، عکس‌های منتشرشده از صحنه نشان می‌دهد که پهپاد به سالن غذاخوری پایگاه برخورد کرده است.

زمان و مکان این حمله نشان می‌دهد که حزب‌الله اطلاعات کافی جمع‌آوری کرده بود و توانایی تحمیل حداکثر تلفات را دارد. تیپ گولانی واحد پیاده‌نظام نخبه اسرائیل بوده و برای عملیات زمینی اسرائیل در جنوب لبنان مستقر شده است.

چهار سرباز کشته و بیش از ۶۰ نفر دیگر مجروح شدند که حال ۸ نفر از آن‌ها شدیداً وخیم بود. تعداد کل سربازان کشته‌شده ارتش اسرائیل از زمان آغاز عملیات زمینی در دو هفته پیش به حداقل ۱۸ نفر رسیده است. حمله یکشنبه همچنین خونین‌ترین حمله به سربازان ارتش اسرائیل در داخل اراضی اشغالی از زمان آغاز جنگ غزه به شمار می‌رود.

دَنیل سوبِلمَن، کارشناس امنیت بین‌الملل در دانشگاه عبری قدس گفت که این حمله نشان می‌دهد حزب‌الله هنوز قادر به حمله است. این نشانه‌ای واضح است که حزب‌الله بعد از ضربات ویرانگر اخیر به رهبری و سیستم‌های فرماندهی و کنترل خود، دوباره تعادل استراتژیکش را به دست آورده است.

سوراخ چتر دفاعی اسرائیل

سیستم‌های دفاع هوایی اسرائیل فوق‌العاده بوده و اکثر موشک‌هایی که به سمت مواضع این رژیم پرتاب می‌شوند را رهگیری و منهدم می‌کنند. اما این سیستم‌ها عمدتاً برای مقابله با موشک‌ها و راکت‌ها طراحی و توسعه یافته‌اند، نه پهپادهایی که می‌توانند از هر مکانی پرتاب شوند و در ارتفاع کم و به آرامی پرواز کنند و سریعاً تغییر مسیر دهند.

در حالی که ارتش اسرائیل اعلام نکرده که چه نوع هواپیمایی در حمله یکشنبه استفاده شده، کارشناسان به سی‌ان‌ان گفتند که احتمالاً یک پهپاد مرصاد، مدلی که در ایران به نام ابابیل شناخته می‌شود، بوده است.

اورنا میزراهی، پژوهشگر ارشد مؤسسه مطالعات امنیت داخلی اسرائیل تل‌آویو به سی‌ان‌ان گفت که این نوع وسایل پرنده بدون سرنشین (پهپاد) سخت‌تر شناسایی می‌شوند زیرا «اندازه کوچک داشته و بسیار سبک و با ردپای راداری بسیار کمرنگی هستند».

پهپاد حزب الله لبنان

میزراهی افزود ایران و محور مقاومت در تلاشند تا سیستم‌های دفاعی اسرائیل را تحت فشار قرار دهند و دیده‌اند که پهپادها «یک نقطه‌ضعف» اسرائیل هستند و بنابراین، آن‌ها را به معادله اضافه کرده‌اند. او اذعان داشت: «هر بار که ما راه حلی برای چیزی پیدا می‌کنیم، آن‌ها راه دیگری برای حمله پیدا می‌کنند».

ساکنان سرزمین‌های اشغالی در فرار از خطرات هوایی به خوبی آموزش دیده‌اند. اکثر اسرائیلی‌ها به پناهگاه‌ها که در بخش‌های وسیعی از اراضی اشغالی ساخته شده، می‌روند یا هنگام شنیدن زنگ‌های هشدار که نشان‌دهنده تهدید هوایی قریب‌الوقوع هستند، به کنار دره‌ها می‌خزند.

اما پهپاد حزب‌الله توانست بدون فعال‌کردن سیستم‌های هشدار اسرائیل به هدف خود برسد. سربازان در سالن غذاخوری بدون هرگونه هشدار قبلی مورد حمله قرار گرفتند.

و این اولین‌باری نبود که چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

در ماه ژوئن، حزب‌الله ویدئویی نه دقیقه‌ای منتشر کرد که با یک پهپاد فیلم‌برداری شده و مکان‌های غیرنظامی و نظامی در اطراف حیفا، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای اسرائیلی را نشان می‌داد. به نظر می‌رسید این پهپاد نیز توسط ارتش اسرائیل شناسایی نشده نبود.

در پاسخ به این ویدئو، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در آن زمان گفت که ارتش این رژیم در حال آماده‌سازی و ارائه راه‌حل‌هایی برای مقابله با این توانایی و سایر قابلیت‌های حزب‌الله است.

سپس در جولای، یک پهپاد که توسط نیروهای حوثی یمن پرتاب شده بود، یک نفر را در تل‌آویو کشته و حداقل ۱۰ نفر دیگر را زخمی کرد. در طول آن حمله هیچ زنگ خطری فعال نشد. ارتش اسرائیل گفت که دو پهپاد شلیک شده و یکی به دلیل آنچه خطای انسانی نامید، رهگیری نشد.

به نظر می‌رسد تاکتیک ارسال دو پهپاد در حمله هفته گذشته حزب‌الله نیز تکرار شد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که در روز جمعه، دو پهپاد از لبنان به پرواز درآمده و افزود که یکی از آن‌ها را رهگیری کرده، اما در مورد وضعیت دیگری چیزی نگفت.

احتمالاً همین استراتژی در روز یکشنبه به کار گرفته شد. اندکی قبل از اولین گزارش‌های حمله به پایگاه تیپ گولانی، ارتش اسرائیل اعلام کرد یک پهپاد که از لبنان به سمت اراضی اشغالی پرتاب شده بود را رهگیری کرده است. این خبر نشان می‌دهد پهپادی که به پایگاه برخورد کرد، پهپادی دیگر بود که همزمان یا بلافاصله قبل یا بعد از اولین پهپاد شلیک شده بود. ارتش اسرائیل در مورد تعداد پهپادهایی که روز یکشنبه پرتاب شدند، اظهارنظر نکرد.

حزب‌الله گفت که برای درگیری با سیستم‌های دفاع هوایی اسرائیل، ده‌ها راکت و پهپاد به سمت شهرهای شمالی نهاریا و عکا شلیک کرده است.

نبرد دشوار

با وجود اینکه ارتش اسرائیل بمباران هوایی شدیدی در داخل لبنان و همچنین یک عملیات زمینی محدود علیه حزب‌الله آغاز کرده، این گروه همچنان قادر به شلیک به سمت اراضی اشغال است.

از زمان ۱۶ سپتامبر که اسرائیل کمپین خود علیه حزب‌الله را تشدید کرد، بیش از ۱۵۰۰ نفر در لبنان کشته شده‌اند. زمانی که ارتش اسرائیل عملیات زمینی خود علیه حزب‌الله در جنوب لبنان را آغاز کرد، مدعی شد که هرگونه اقدام از نظر جغرافیایی و مدت‌زمان «محدود» خواهد بود و هدف آن از بین بردن زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله در مناطق مرزی است.

حدود ۶۰ هزار نفر از اسرائیلی‌های شمال اراضی اشغالی از زمان آغاز شلیک راکت‌های حزب‌الله به سمت اسرائیل در ۸ اکتبر سال گذشته از این منطقه گریخته‌اند. اما واقعیت‌های میدانی نشان می‌دهد که ممکن است اسرائیل برای احتمال جنگی بزرگ‌تر آماده شده باشد. این رژیم واحدهایی از چهار تیپ را به جنوب لبنان اعزام کرده و از ساکنان یک‌چهارم سرزمین لبنان خواسته تا تخلیه کنند. طبق گزارش‌های سازمان ملل، بیش از ۱.۲ میلیون نفر اکنون بی‌خانمان شده‌اند.

ارتش اسرائیل تعداد سربازان خود را فاش نمی‌کند، اما هر تیپ به طور تقریبی شامل ۱۰ تا ۲۰ هزار سرباز است.

جنگ لبنان ارتش اسرائیل

تحلیلگران مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل گفتند آخرین‌بار که اسرائیل در سال ۲۰۰۶ به لبنان حمله کرد، حدود ۳۰ سرباز را به مرز فرستاد. آن جنگ پس از ۳۴ روز به بن‌بست رسید و حدود ۱۱۰۰ لبنانی و حدود ۱۷۰ اسرائیلی، از جمله ۱۲۰ سرباز کشته شدند.

CSIS گفت که عملیات جدید زمینی ممکن است به نیرویی بزرگ‌تر از نیرویی که اسرائیل در سال ۲۰۰۶ علیه حزب‌الله مستقر کرد، نیاز داشته باشد. اما حتی آن هم شاید کافی نباشد.

سوبلمان اذعان داشت: «توانایی حزب‌الله در ادامه جنگ فرسایشی، مختل‌ساختن زندگی در بخش‌های زیادی از شمال اراضی اشغالی و تحمیل هزینه‌های سنگین بر اسرائیل نشان می‌دهد که آن‌ها در حال بازگرداندن ثبات عملیاتی خود هستند». او خاطرنشان کرد در جنگ‌های چریکی، آنچه غالباً بیشترین اهمیت را دارد، توانایی بازیگر ضعیف‌تر در ادامه مبارزه، جنگیدن و تحمیل تلفات به طرف مقابل است.

با افزایش شمار تلفات ارتش اسرائیل در جنگ علیه حزب‌الله، مشخص است که این گروه با وجود ضربات ویرانگری که متحمل شده، مصمم به ادامه مبارزات است.